Mayklov_blog

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Pár mojich postrehov k železničnej doprave na Slovensku

Svoj prvý blogový príspevok som sa rozhodol venovať našim železniciam, hoci pôvodným cieľom založenia blogu  a i naďalej jeho hlavným zameraním, bude politický koment. Dôvod je vcelku jednoduchý...som pravidelný užívateľ železničnej dopravy už niekoľko rokov, a rovnako je aj mojím koníčkom, ale pomaly ale isto už  na trase ZA-NR a ZA-MT nebudem tráviť toľko času. Preto sa pokúsim zhodnotiť stav našich železníc z môjho pohľadu v týchto pár riadkoch.

Najskôr sa pozrime na železničnú infraštruktúru. Tú ma v súčasnosti pod palcom spoločnosť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Pre porovnanie reálnosti stavu si pomôžem komparáciou s Českou republikou. V Čechách a na Morave majú rovnako ako u nás vytýčené hlavné transeurópske železničné koridory. S ich modernizáciou (v mediách veľmi rado uvádzané ako zrýchlenie na 160km/h) začalo o niekoľko rokov skôr ako na Slovensku. A je to aj vidieť. Väčšina ich hlavných tratí už má túto optimalizáciu dávno za sebou. Gratulujem. U nás? Práve sme si dali "dokopy" prvý úsek Bratislava - Nové Mesto nad Váhom s dĺžkou úbohých ani nie 100 km. Bravó po približne desiatich rokoch výstavby za európske fondy, pretrhli sme sa. Treba dodať, že je to ten najľahší možný úsek na výstavbu. Aké tempo zvolíme v hornatých častiach krajiny? Nooo ťažko povedať kedy bude modernizovaná železnica v Košiciach, ale zdá sa, že to stihneme dokonca aj diaľnicu skôr postaviť. Jediné plus ŽSR od roku 1993 je jedine elektrifikácia pár tratí, napríklad do Banskej Bystrice. O kvalite, a teda aj prevádzkovej rýchlosti, mimo hlavných tratí sa radšej nezmienim (možno niekedy nabudúce), ale takto sa veru konkurencia automobilovej doprave veru robiť nedá. Stačí  sa len pozrieť na trasu Prievidza - Nové Zámky. Jedinou možnosťou by snáď ešte mohol byť kvalitný cestovný poriadok. Tak sa poďme pozrieť práve naň.

Celoslovenský cestovný poriadok si ja veľmi rád obzerám už niekoľko rokov. Poviem Vám, od doby, kedy sa zrušili niektoré lokálky sa veru moc nezmenil. Dalo by sa povedať, že sa robia len "korektúry"...uvediem príklad: pred pár rokmi chodili vlaky zo ZA do BA vždy o hh:40, neskôr hh:25, teraz hh:23. To je ale zmena, viditeľná veru na všetkých  našich tratiach. Ja myslím, že cestujúca verejnosť by ocenila skôr niečo iné. Tak pekne po poriadku:
1. Pravidelnú taktovú dopravu. Tá funguje jedine na ramene BA-ZA-KE, aj to úbohý jeden rýchlik za  dve hodiny doplnené 3 až 4 IC-čkami, a niekoľkými vlakmi BA-ZA. Aspoň, že piatok ide o zopár rýchlikov navyše. Treba povedať, že v ČR majú aspoň takýto interval na takmer každej trati, po ktorých premávajú rýchliky. Nechcite vedieť, aký je na hlavných ramenách, trebárs Praha - Ostrava. Takt na hlavnej trase BA-ZA-KE by teda podľa mňa mal byť minimálne jeden rýchlik za hodinu, popreplietaný občasnými ICčkami a osobákmi, ktorých je rovnako žalostne málo. Dvojhodinový takt by sme si mali vyskúšať skôr na trase BA-BB. Kto cestuje touto trasou, určite vie svoje o ponuke spojov. No môže byť táto trasa v súčasnosti konkurencieschopná? Asi ťažko.
2. Nadväznosť prípojov. Toto by malo byť alfou a omegou celého plánovania osobnej dopravy. Osobné vlaky by mali nadväzovať na EC, IC, Ex, R, Zr a rozvážať/privážať ľudí k týmto vlakom. Neviem čo je zložité na tom, aby Os z Nitry prišiel do Leopoldova VŽDY 10 minút pred rýchlikom na Košice (na BA chodia vlaky pomerne často, preto tam problémy nevznikajú) a nemôže odísť do NR 10 minút po odchode rýchlika z Košíc? Zdá sa Vám to ako samozrejme. Ale nie je!  Uvediem príklad: Do Leopoldova prichádza rýchlik 610 Považan z KE o 19:14, ale motoráčik do Nitry mu odišiel pred 15 minútami o 18:59! A toto nieje jediný prípad. Oni nepotrebujú tých ľudí čo by tento spoj využili? Zdá sa, že nie, na železnici ich je dostatok, hlavne že počty prepravených pasažierov sa pravidelne prepadávajú.

Ako posledné si zoberiem pre dnešok na mušku kvalitu vozňového parku. Tu musím ako v dosiaľ prvej oblasti uviesť moju ako tak prevládajúcu spokojnosť. Ako sledujem posledné roky, na rozdiel od ČD ma kvalita vozňov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) stúpajúcu tendenciu.  Nemáme síce predražené Pendolina , ale už niekoľko rokov môžeme sledovať ako nám aj na obyčajných rýchlikoch pribúdajú vozne kedysi označované ako Icečkové. Teda moderné klimatizované vozne. A vďaka motoráčiku 813, ktorého počet sa už  tiež pekne rozrastá, už ani na lokálkach to nieje také zlé.

No asi som sa rozpísal až moc na prvýkrát (hoci dalo by sa aj viac-)). Dám si také suma sumárum. Mne osobne nevadí, že vlaky na tomto malom Slovensku  nejazdia 200km/h pokiaľ idú presne, na čas a v danom smere sú aj v rýchlosti dôstojným konkurentom cestnej doprave. Vadí mi len nízky počet spojov na našich koľajniciach, vadí mi, že na seba nenadväzujú, že majú pričasté meškania (a to aj nie zanedbateľného charakteru) a ich preplnosť vo štvrtok večer, piatok, nedelu podvečer, pondelok ráno. Inak som spokojný. Vlak bude pre mňa vždy lepšia voľba ako autobus. A môže si byť hocjako moderný ten autobus, ale komfortu železničného vozňa s WC, uličkou na poprechádzanie sa v prípade potreby, elektrickou zásuvkou, bezpečnosťou a inými "vymoženosťami" sa jednoducho nevyrovná.

Doprava | stály odkaz

Komentáre

  1. :)
    mozno by to chcelo viac konkretnych veci :)
    publikované: 16.01.2010 12:52:20 | autor: marčo (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. o konkrétnych veciach
    Tak nechcel som aby to malo milión riadkov, kto by to potom čo i len teoreticky čítal?...-)) Ale kľudne to môžem(e) aj podrobnejšie rozobrať s príkladmi. Ktorú oblasť? Dá sa ku každej čo-to doplniť...-)
    publikované: 16.01.2010 13:11:37 | autor: maykl (e-mail, web, autorizovaný)
  3. dobre, dobre
    Na mňa málo kritické -tiež chodím pravidelne vlakom, ale v tomto prípade akákoľvek kritika je na mieste! 100%
    publikované: 16.01.2010 20:36:21 | autor: jasom (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. reakcia
    Jasom: ono je nepochybné, že záleží aj od trate, ktorú pravidelne využívaš, to mi je jasné...-) Ja ako som uviedol najčastejšie ZA-Leopoldov-NR, ZA-MT, ZA-Rajec a občasne ostatné trate na západe a severe Slovenska. Pri nich je, myslím si, ohľadom vozového parku badateľné jasné zlepšenie za posledné roky Nielen u rýchlikov a expresných vlakov, ale aj u osobákov (veď už aj na Os chodia osobné rekonštruované klimatizované vozne so zásuvkami typu Bdteer) . Čo sa týka rýchlosti vlakov, tá je skutočne úbohá a svedčí len o tom, ako pomaly ale isto chátrajú železničné trate (najmä jednokolajky), a v týchto prípadoch sa mi zdá z hľadiska konkurencieschopnosti ako jediné riešenie kvalitný cestovný poriadok s taktovou dopravou a nadväzujúcmi prestupmi bez výraznejšieho meškania, čo naše ZSSK vonkoncom nespĺňajú a najmä to ich potápa. Uvediem príklad: pri spustení GVD 2009/2010 sa okrem iného chválili tým, že ICčka spravia BA-KE pod 5 hodín. Avšak toto sme tu mali už pred pár rokmi úplne pravidelne. Proste umelo naťahujú časy vlakov len preto, že im klesá kvalita tratí a nič sa s tým nerobí. A ešte aj pri tomto dokážu vyrobiť meškanie! A tým nemyslím len na výlukové trasy kvôli výstavbe koridoru.
    A zabudol som jeden fakt, prečo aj málo ľudí využíva osobáky. Vzdialenosť zastávok od obcí. Veď niektoré sú aj vyše kilometer mimo. To mohlo stačiť tak pred 100 rokmi, v dnešnej dobe sa ten kilometer nikto kvôli vlaku nebude unúvať ísť peši a radšej uprednostní auto alebo autobus.
    Ak máte aj Vy nejaké konkrétne postrehy, mohli by ste ich zverejniť. Zaujíma ma to...-)
    publikované: 17.01.2010 12:10:56 | autor: maykl (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014